RSS

Thema’s BD in leerlijn

Tijdens de Brabantsedag verbeelden de vriendenkringen wagenbouwers gebeurtenissen die in achterliggende tijdvakken hebben plaatsgevonden in het gebied dat overeenkomst met het voormalige Hertogdom Brabant.  De gebeurtenis vormt de inspiratiebron.De verbeelding wordt niet letterlijk weergegeven. Deze vormt het vertrekpunt voor een nadere ontdekkingstocht. Een specifieke gebeurtenis kan bijvoorbeeld symbool staan voor soortgelijke gebeurtenissen elders. Hoe de verkenning ook uitpakt, steeds wordt daarin nadrukkelijk de cultuurhistorische context meegenomen.

Brononderzoek

Themabrochure Parade van Vermaeck Brabantsedag Heeze. Erfgodeducatie.

illustratie Henk Kemperman Illustratief

Duiken in de thema’s van Brabantsedag betekent dan ook duiken in de historiciteit van zaken. Dat brengt met zich mee dat brononderzoek en de weging van bronnen van belang is.
Binnen de kaders van een aantal criteria – zowel richting de werken als ook voor de verbeeldingsdiepgang – resulteert dit in een totaaltheater. Een samenspel van decor(wagens) en techniek, grime en kostuums, drama en woordspel, bewegend beeld.  muziek en choreografie.

Kijkend naar de aanpak werken wagenbouwgroepen volgens de gedachte van leerlinggestuurd onderzoek waarbij zij begeleiding krijgen van de Stichting.

 

Brabants bont

Hieronder zie je een aantal gebeurtenissen die wagenbouwgroepen hebben uitgelicht: ontdekkingen, spraakmakende personen, oorlogen en veldslagen, de wereld van Variëté en kunstscene, beroemde kunstenaars, de wereld van handel en industrie, het medialandschap, fabels en verhalen, gebruiken en rituelen.

Thema items Brabantsedag Bekend beroemd bemind ...

thema keuzen BD 2015

De gebeurtenissen en het proces van tot een concept en uitwerking komen, kunnen weer aanleiding zijn om de context van een tijd te bevragen.

Verkenningsvragen

Wat? Hoe? Door wie? Voor wie? Waarom? Waarom op dat moment? Had het ook op een ander moment kunnen plaatsvinden? Waarom daar? Welke invloed had / heeft de locatie? Hoe belangrijk was / is het? Wie bepaalt de ‘waarde’ ? Hoe werkt de ontwikkeling of gebeurtenis door op andere terreinen? Waarom ziet het er zo uit? Wat is van invloed op de productie, perceptie, populariteit, …? Ging er een uitdijende werking van uit? Wat betekende het voor tijdgenoten? Wat kun je zeggen over de verhoudingen? Wat had / heeft invloed op het oordeel? Werkt het nog door naar onze tijd en hoe dan?

Of teug in de tijd: welke belangrijke zaken die nu spelen hebben hun tentakels naar het verleden. Hoe werkt het verleden door op zaken die nu spraakmakend zijn?

Hoe kom je daar achter?

 

 

 

Reacties zijn gesloten.